Tweede kamerlid Rens Raemakers op bezoek bij de Latasteschool

16 april 2018

Kinderen en jongeren perspectief bieden en een passende plek in de samenleving. Dat is waar Aloysiusscholen voor staan. Een duidelijk visie op passend onderwijs, waar ze samen met zorgpartners iedere dag aan werken. Deze visie werd gedeeld met Tweede Kamerlid Rens Raemakers (D66) tijdens een werkbezoek bij de Latasteschool in Horn, afgelopen vrijdag 13 april.

Rens Raemakers werd bijgepraat door directeur Ruud van Hertum, Expertisecentrum Latasteschool, en Jac Verstegen, sectordirecteur Zuid van de Aloysius Stichting, over passend onderwijs en hoe Aloysiusscholen daar een bijdrage aan leveren. Samen met medewerkers van de school werd onder andere nog gesproken over de samenwerking met jeugdhulp en de bijbehorende financieringsvraagstukken binnen het speciaal onderwijs.

“Onderwijs is het primaire proces op school, daarnaast wordt er veel waarde gehecht aan samenwerking met alle zorgpartners. Als school kiezen wij voor een integrale benadering om maatwerk te kunnen bieden aan leerlingen én ouders”, aldus Ton Mestrom van de Latasteschool.

Passende samenleving

Iedere leerling verdient een passende onderwijsplek, dat is passend onderwijs. Jac Verstegen is van mening dat het juist gaat om het creëren van een passende samenleving voor kinderen en jongeren en onderwijs is daar een onderdeel van. “Het draait bij onze kinderen en jongeren ook juist om de tijd na het onderwijs. Hoe nemen ze deel aan de samenleving en op welke manier kunnen wij als onderwijspartner ze daarop voorbereiden.”

Eigen kracht

Rens Raemakers kijkt terug op een waardevol bezoek aan de Latasteschool. “Ik heb vandaag veel vragen gesteld en ook vooral geluisterd. Door met onderwijsprofessionals in gesprek te gaan blijf je voeling houden met kinderen en jongeren die extra kwetsbaar zijn. Voor mijn werk in Den Haag, vind ik dat erg belangrijk. Het gaat er dan niet alleen om hoe we ze het beste kunnen helpen, maar ook hoe je kinderen en jongeren in hun eigen kracht kunt zetten.”

Lokale media

Ook de lokale media was bij het bezoek aanwezig. Klik hieronder op de links naar de berichtgeving: