De Latasteschool; niet alleen een school, maar ook een expertisecentrum

22 januari 2018

De Latasteschool in Horn biedt speciaal onderwijs aan leerlingen van 4 tot 14 jaar. Wij zijn er voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, veelal op sociaal-emotioneel gebied. In een veilige en uitdagende leeromgeving bieden wij onderwijs en begeleiding ‘op maat’. Zo haalt ieder kind het beste uit zichzelf.

“Wij kijken naar wat een kind wél kan en bouwen daarop door. Samen ontdekken wij waarin hij of zij nog kan groeien, op weg naar een goede vervolgstap. Ongeveer de helft van onze leerlingen gaat door naar regulier voortgezet onderwijs en doet het daar prima”, zegt Ruud van Hertum, directeur.

Excellente School 2019-2020

Onlangs kreeg de Latasteschool de beoordeling ‘goed’ van de Inspectie van het Onderwijs. Sterker nog: het predicaat Excellent dat de school in 2016 kreeg, werd verlengd. De Latasteschool mag zich dus ook in 2018 Excellent noemen. “Een mooie waardering voor onze leerlingen, ouders, ketenpartners en medewerkers”, vindt de directeur. Voor het nieuwe Excellentie traject 2019-2020 is de aanvraag al weer verstuurd. De Latasteschool wil goed onderwijs bieden en ziet het excellentietraject als een mooie ‘APK-keuring’ om de kwaliteit te laten beoordelen. De school doet er alles aan om het predicaat Excellente school te behouden. “Het houdt ons scherp. En dat vinden we prima! Doel van de excellente scholen is ook leren van elkaar. We krijgen veel collega’s op bezoek en kijken zelf graag bij andere scholen”.

Expertise steeds uitbreiden

Stilstaan is er niet bij: de Latasteschool is het expertisecentrum voor de regio Midden-Limburg en biedt in de school ook andere ondersteuning, dankzij goede samenwerking met partners. Denk aan allerlei therapieën en trainingen, logopedie, kinderfysiotherapie, dyslexiebehandeling of neurofeedbacktraining en psycho-educatie. De school blijft zichzelf ontwikkelen om kinderen in de regio Midden-Limburg voor wie speciaal onderwijs het meest passend is, het allerbeste te kunnen blijven bieden.