Inspectiebezoek op onze school

24 februari 2016

In het kader van de pilot rond het nieuwe waarderingskader van de onderwijsinspectie heeft onze school op woensdag 17 februari bezoek gehad van drie inspecteurs.

Het bezoek begon met een presentatie over onze school, zo mochten we een beeld schetsen van hoe wij te werk gaan. Aansluitend gingen twee inspecteurs samen met de coördinatoren in iedere klas kijken om een indruk te krijgen van het pedagogisch klimaat van de school. Daarna brachten zij (wederom samen met de coördinatoren) een klassenbezoek in vier klassen. Na afloop werden de bevindingen met elkaar teruggekoppeld. De derde inspecteur en de directeur zijn tijdens de klassenbezoeken samen in gesprek gegaan over de doelmatigheid van de inzet van financiën en over HRM.

Na diverse andere gesprekken zoals met leerlingen, leerkrachten en directie en een documentenanalyse volgde het feedbackgesprek. Hierbij waren ook teamleden en de sectordirecteur aanwezig.

Vooraf aan het bezoek hebben we mogen aangeven op welke standaarden we de nadruk wilden liggen. Wij hadden gekozen voor onderwijsproces. De inspecteurs hebben deze met ons doorgenomen en er werd aangegeven wat er goed gaat en of er eventuele verbeterpunten zijn. Uiteindelijk werd het oordeel GOED gegeven. En daarmee zijn we de eerste school van de Aloysius Stichting die deze bijzondere waardering kreeg.

Mooiste compliment kregen we van inspecteur mevr. Wick. Ze vertelde dat deze dag haar geen energie heeft gekost, maar juist veel energie heeft gegeven!

De inspecteurs gaven heel duidelijk aan: wat jullie normaal vinden om te doen, is echt heel bijzonder!