Het beste onderwijs realiseren samen met onze leerlingen.

Kinderkookschool Susteren

17 december 2021

Vorige week zijn verschillende klassen van de Latasteschool, in het kader van het onderwijsconcept Positief in Balans, naar de Kinderkookschool in Susteren geweest. Dagblad de Limburger was hierbij aanwezig en schreef een mooi artikel in de krant.

Bij de Kinderkookschool in Susteren kun je ook proeven met je oren

Bij de Kinderkookschool in Susteren draait alles om gezonde voeding. Niet uit

een boekje maar zélf proeven, ruiken en koken. Kortom, een complete smaakbeleving.

Luc is niet zo heel groot. Hij moet soms even op zijn tenen staan om zijn wrap goed dicht te vouwen zoals kok Gisela hem dat heeft voorgedaan. Na zestien wraps met kip en sla hebben Luc en Amin wel door wat van hen verwacht wordt. En bij de saus hebben ze direct de pas opgedane theorielessen kunnen toepassen. Beetje proeven. „Dit is wel goed”, vindt Amin terwijl hij zijn koksmuts

nog eens rechtzet. „Misschien nog een klein beetje honing”, stelt Luc voor.

Succesvolle pilot

Een groep van tien kinderen van de Latasteschool uit Horn is te gast bij de

Kinderkookschool (https://www.kinderkookschool.nl/) in Susteren. Het project werd enkele jaren geleden opgestart en is inmiddels het regionale smaakcentrum voor Midden- en Zuid-Limburg. Karin Kamps stond mede aan de basis. Als opbouwwerker van welzijnsorganisatie Menswel wilde ze iets in Susteren doen met voeding en koken. Een succesvolle pilot met basisschool De Springdonk uit Susteren groeide uit tot een professioneel ingerichte keuken naast de Harmoniezaal. Inmiddels is er met hulp van de buurt ook een heuse kruidentuin aangelegd. Geholpen door gemeentelijke en provinciale subsidies en een vrijwilligersteam van zo’n dertig personen draait de Kinderkookschool ondanks de coronapandemie prima.”

Al zou het initiatief zonder corona waarschijnlijk nog steviger zijn verankerd. „We hebben natuurlijk anderhalf jaar stilgelegen”, blikt Kamps terug. „Maar zonder al te veel reclame hebben we toch enkele scholen die regelmatig met klassen langskomen. Sommige zelfs met alle klassen. Daar zijn de lessen ook op ingericht, kinderen gaan met een hoop kennis en blije gezichten weer naar huis.”

Positieve balans

Juf Cherry Lee van groep 6 van de Latasteschool kan dat beamen. Zij is voor het eerst in Susteren, maar hoorde enthousiaste verhalen van collega’s. „Zoiets als de Kinderkookschool past ook prima in ons onderwijsconcept. Als school voor speciaal onderwijs proberen we de kinderen in een positieve balans te brengen. Ze krijgen al genoeg te horen dat ze iets niet kunnen. Wij proberen ze zelfredzaam te maken. Dit lijkt misschien simpel koken, maar voor kwetsbare kinderen betekent het veel meer. Door gerechten zelf te maken zien ze wat ze wél kunnen.”

"Dit lijkt misschien simpel koken, maar voor kwetsbare kinderen betekent

het veel meer. Door gerechten zelf te maken, zien ze wat ze wél kunnen."

JUF CHERRYLEE VAN DE LATASTESCHOOL IN HORN

Ondertussen wordt er flink wat geleerd bij de theorieles door gepensioneerd onderwijzer Frans Ritzen. „Dit zijn leuke lessen”, vindt hij. „Het is geen rekenen en taal, he.” De vijf jongens die gaan proeven, gaan dat doen met hun oren. Verbaasde gezichten. Maar als Ritzen zijn hand in een doos steekt en er een knisperend geluid te horen is, roepen de jongens in koor: „Chips!” Waarmee Ritzen meteen zijn punt duidelijk heeft gemaakt. Proeven kun je blijkbaar niet alleen met je mond, maar ook met je oren.