Studiedag prikkelverwerking Latasteschool

14 juni 2019

De Latasteschool in Horn kijkt terug op een enerverende studiedag, die plaats vond op vrijdag 7 juni jl. Thema van de dag was 'prikkelverwerking' en de dag werd verzorgd door het Seminarium voor Orthopedagogiek.

Veranderende doelgroep
Het team van de Latasteschool ervaart dat de doelgroep aan het veranderen is en daarmee ook de ondersteuningsbehoeften van deze leerlingen. Vaak heeft het gedrag dat je aan de oppervlakte ziet bij kinderen een dieper liggende oorzaak die te maken heeft met de verwerking van prikkels die binnenkomen. Zo kunnen kinderen onderprikkeld, maar ook overprikkeld zijn. Tijdens de studiedag lieten de cursusleidsters ons, door zelf te ervaren, onder andere kennismaken met verschillende gedragsspecifieke kenmerken van zowel onder- als overprikkeling.

Bruikbare handreikingen
De studiedag werd heel positief ontvangen door het team en werd met name ook door nieuwe collega's, als erg waardevol bestempeld. Daarnaast heeft de studiedag bruikbare handreikingen opgeleverd die ingezet kunnen worden in de dagelijkse klassenpraktijk. Het team bedankt Astrid van Hertum en Nelly van Eenige voor de leerzame dag!