Leestijd 2 - 3 min
Abseilen van 40 meter hoge toren: Semmy deed het!
Kamp Ruygh maakt krachtig(er)
“Op drie staat het kampvuur maken met een vuursteen en marshmallows roosteren, op twee het spel dat we ’s avonds deden en op één het abseilen”

Semmy praat graag een beetje stoer over Kamp Ruygh dat hij met zijn leeftijdgenoten en leerkrachten van de Latasteschool in Horn meemaakte. Zó leuk vond hij het kamperen bijvoorbeeld niet, slapen lukte lastig en het was koud in de tent … Doorpratend over alle avonturen, kan hij toch niet verbergen dat hij wel heel trots is op zichzelf. Want al vond hij het heel spannend: het lukte hem toch maar mooi om van een 40-meterhoge toren te abseilen! “Ik heb het gedaan!”

Heel eerlijk: na aankomst op het kampterrein wilde Semmy eigenlijk naar huis. Na wat ‘gedoe’ met wat andere kinderen, zag hij het niet meer zitten. Leerkracht Nicole Idema ging een rondje met hem lopen en wist hem te overtuigen om toch te blijven. Gelukkig maar, want anders had Semmy nu niet zijn top 3 aan leuke dingen kunnen opnoemen. “Op drie staat het kampvuur maken met een vuursteen en marshmallows roosteren, op twee het spel dat we ’s avonds deden en op één het abseilen.”

Positief in Balans

Kamp Ruygh past helemaal bij het onderwijsconcept van de Latasteschool: Positief in Balans. Dit kent meerdere onderdelen, van een weerbaarheidstraining tot aandacht voor gezonde voeding en van ervaringsleer tot bewegingsonderwijs. Het team wil leerlingen naast belangrijke vakken als taal en rekenen méér meegeven om nu en later lichamelijk en mentaal vol zelfvertrouwen en in balans’ mee te kunnen doen in onze samenleving.

“Dat is echt heel leuk, want daar mag je tekenen wat je leuk vindt. En er zijn allemaal materialen”

Semmy ontwikkelt zijn tekentalent

Zo gaat Semmy wel eens mountainbiken met Nicole op de fietsbaan achter de school en vertelde haar onder het fietsen dat hij zo van tekenen houdt. Om hem de kans te geven zijn talent te ontwikkelen, regelde de school voor hem dat hij via het Prins Bernhard Cultuurfonds tekenlessen kan volgen bij ECI Cultuurfabriek in Roermond. “Dat is echt heel leuk, want daar mag je tekenen wat je leuk vindt. En er zijn allemaal materialen.” Binnenkort doet Semmy mee met een tekenwedstrijd, want hij heeft wel zin in de hoofdprijs: naar New York!

Nicole Idema geeft bewegingsonderwijs op de Latasteschool en zij is initiatiefnemer van Kamp Ruygh. Het was de eerste keer dat leerlingen eraan deelnamen en Nicole kijkt er positief op terug.

“Kinderen én collega’s hebben zoveel grenzen verlegd, het was een fantastisch kamp. Als ik alleen al terugdenk aan de kampvuuravond, word ik weer helemaal blij. Kinderen kwamen met allemaal verhalen over zichzelf, over thuis, over school. Een aantal kinderen had nog nooit gekampeerd, ook dat was een hele ervaring. Zelf vuur maken, een hamburger roosteren, met bamboestokjes een toren bouwen, een veroveringsspel, klauteren langs een parcours en natuurlijk het abseilen: we zijn heel wat ervaringen rijker. Dit gaan ze nooit meer vergeten.”

Ook collega’s moesten soms moed verzamelen. Onder aanmoediging van kinderen durfde ook juf Guusje uiteindelijk van de hoge toren af. “Kinderen hebben gezien dat ook volwassenen wel eens iets lastig vinden – ook dat is leerzaam.”

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Maartje van Berkel