Leestijd 3 - 4 min
Leerlingenraad Latasteschool over de goede inspectiebeoordeling
“Onze school is niet goed, maar fantastisch!”
Op de Latasteschool worden kinderen uitgenodigd om zich te laten horen en te laten zien in de klas. Ze denken, praten en beslissen ook mee over schoolzaken in de Leerlingenraad. Groep 1 tot en met 8 zijn erin vertegenwoordigd.

De Onderwijsinspectie houdt de onderwijskwaliteit op scholen in de gaten. Is die in orde? Dan krijgt een school een voldoende, oftewel een basisarrangement. De Latasteschool in Horn doet het béter en kreeg begin 2022 de beoordeling Goed. Dat vindt de Leerlingenraad natuurlijk top!

Fabian: “In de Leerlingenraad bespreken we wat beter moet op school. We vergaderen met meester Arno.” Djivano: “Dan zeggen we bijvoorbeeld dat de speelplaats opgeruimd moet worden. En dat de voetbalgoal kapot is.”

“Buitenspelen is belangrijk voor kinderen”, reageert directeur Arno Frencken. “Daarover gaat het vaak in de Leerlingenraad. Met ons speelleerbos waar we onder meer ervaringsleer aanbieden, een fijn speelplein en ook een fietscrossbaan, bieden we al veel. Maar er blijven altijd wensen over voor nieuwe speelmaterialen bijvoorbeeld.”
Voor Bridget is het al prima zo, vertelt zij. Zij geniet namelijk het meeste van de grote schommel waarin ze heerlijk bijkomt in de pauze.

Leren over balans is ook leuk

Wat ervaringsleer is? Dat kan Fabian prima uitleggen. “Dan leer je samenwerken, goed luisteren naar elkaar en elkaar helpen. We doen dan opdrachtjes en puzzels buiten.” Dean: “In de klas kun je ook nog overleggen. Als je goed weet wat die persoon leuk vindt en die niet, dan kun je er rekening mee houden. Als er ruzie is, leer je het oplossen.”

Dat de Latasteschool op allerlei manieren aandacht besteedt aan een balans en een gezonde leefstijl en bewegen, vindt de Leerlingenraad een goede zaak. Luuk vindt het bijvoorbeeld leuk dat je bij gym – toevallig ook zijn lievelingsvak – met allerlei sporten kennismaakt. “We hebben pas training gehad van een professioneel basketballer”, vertelt hij enthousiast.

Divano geniet ook van het gymen, maar vindt ook koken in het restaurant van de school leuk om te doen. “Deze week hebben we smaakles”, vertelt Bridget. “We proeven dan fruit en groente en praten over wat je lekker vindt en niet lekker vindt.”

De Onderwijsinspectie waardeert het onderwijsconcept van de Latasteschool Positief in Balans met een ‘goed’.

De inspectie ziet dat het team zich elke dag inspant om het goede te doen voor leerlingen en dat het erin slaagt om hen zoveel mogelijk kansen te bieden. Zo biedt de school een rijk aanbod – binnen en buiten de school – zowel voor ‘leervakken’ als voor sociale vaardigheden en burgerschap.

Het viel de inspectie op dat kinderen open praten over hoe het met ze gaat, feedback leren geven aan medeleerlingen en dat zij tijd en aandacht vragen van hun leerkracht als het even niet zo goed met ze gaat. “De aanpak die de Latasteschool heeft gekozen, werkt.”

Waarom goed?

De Leerlingenraad heeft natuurlijk ook gevierd dat de Latasteschool volgens de Onderwijsinspectie goed is. Maar waarom vinden zij hun school goed? “Onze school is niet goed, maar fantastisch”, lacht Lukas.

“Er zijn hier meer juffen en meesters en je zit in een kleine klas. In elke klas spreek je samen af hoe je met elkaar omgaat. Als dat goed gaat, krijgen we dikke duimen. Ik ben ook eens kanjer van de maand geweest omdat het goed lukte om me niet met anderen te bemoeien. Op mijn vorige school mocht ik niet naar buiten als ik boos was. Hier zeggen ze juist: ga maar even naar het plein als het even niet lekker gaat.”

Jens: “Sowieso gaan ze er goed mee om als iemand boos wordt. Er zijn minder ruzies, we zijn aardig voor elkaar. Op mijn vorige school kreeg ik altijd de schuld. Hier praten ze met je en helpen je met een oplossing.”

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Maartje van Berkel