Make-A-Wish-dag Latasteschool

22 juli 2021

Op vrijdag 16 juli organiseerde de Latasteschool de Make-A-Wish-dag die eerder dit schooljaar eigenlijk zou plaatsvinden als de jaarlijkse kerstviering. Alles was zo goed als voorbereid toen de laatste dagen voordat de vakantie begon de 2e lockdown aanbrak.

Natuurlijk zou het spektakel niet zomaar aan onze neus voorbijgaan. De werkgroep zette dit bovenaan als agendapunt om een nieuwe datum te plannen en deze viering alsnog door te laten gaan maar in een ander jasje: de Make-A-Wish-dag!

Het goede doel

Ieder jaar gaat de opbrengst van de kerstviering naar een goed doel. Dit jaar heeft de werkgroep het anders aangepakt om tot een goed doel te komen. Via social media is volgers de vraag gesteld aan welke stichting zij graag de opbrengst zouden willen schenken. Hiervan is een top 3 gemaakt en deze hebben de leerkrachten allen apart besproken in de klas. Door hier aandacht voor te hebben willen we kinderen laten zien dat het bijvoorbeeld niet vanzelfsprekend is dat ieder gezin genoeg geld heeft om boodschappen te doen om van te leven, om bergen speelgoed thuis te hebben of dat je als kind gezond en fit bent.

Make A Wish

Naar aanleiding hiervan konden de kinderen zelf stemmen op een goed doel. Vlak voor de kerstviering vond er zelfs nog een lancering plaats van het Lataste-Youtube-kanaal van de Latasteschool en werd het doel met de meeste stemmen bekend gemaakt: Make A Wish. Make A Wish vervult wensen van kinderen met een ernstige en soms zelfs levensbedreigende ziekte.

Doneren

De ouders is gevraagd de kinderen een kleine bijdrage mee te geven zodat ze op de Make-A-Wish-dag, net zoals bij de oorspronkelijke kerstviering, tegen een klein prijsje iets kunnen kopen. Te denken valt aan zelfgemaakte hapjes, de spelletjes op de mini-markt en de werkjes die de leerlingen eerder die week zelf hebben gemaakt. Ook konden ze door een donatie een plaatje aanvragen bij DJ Robbin.

Het programma

Het vaste programma bestond uit een Ren-Je-Rot spel in de gymzaal met vragen over van alles wat met de Latasteschool te maken heeft, de mini-markt waar oud-Hollandse spelletjes gespeeld konden worden maar waar je ook lekker iets kon drinken en een hapje kon eten. Ook stonden de gemaakte werkjes per groep op het marktje mooi gepresenteerd die de kinderen dan zelf konden kopen. Bloempotten met zelfgemaakte cactussen, mooie grote schilderijen en zelfgeschilderde fotoborden. Er is veel moois en creatiefs voorbij gekomen. Tot slot hadden we het Glazen Latastehuis waar de kinderen hun eigen plaatje konden aanvragen bij DJ Robbin en Juf Cherrylee. De kinderen konden buiten in de tent dan gezellig met hun klas een eigen feestje bouwen. Het Glazen Latastehuis was zelfs via het Lataste-Youtube-kanaal te volgen via een live-stream. Tof om te zien dat er de hele ochtend volgers waren die het spektakel niet wilde missen.

Leermomenten

We hebben een prachtig bedrag opgehaald waar we via Make-A-Wish een of misschien wel meerdere kinderen de dag van hun leven kunnen geven. Een gebaar van onze kinderen die daarmee iets gedaan hebben voor anderen, die dit meer nodig hebben dan zij. Knap dat dit door kinderen ook werd uitgesproken. Een prachtige dag, met mooie leermomenten voor onze kids!