Positief in Balans

17 december 2020

Het eerste half jaar van het schooljaar zit er alweer op. We zijn begonnen met ons nieuwe onderwijsconcept; Positief in Balans, aansluitend bij de nieuwe koers “2020-2024” sterk onderwijs voor een betekenisvolle toekomst 2020-2024.

Kennismaken met

Door de implementatie van het nieuwe concept kunnen we als school nog beter aansluiten op de veranderende ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen.

Het nieuwe concept bestaat uit: Rots en Water, Ervaringsleer, Gezonde School van de Toekomst, Positieve Gezondheid en het Talentenontwikkelingsmodel (ASM). De afgelopen periode hebben de kinderen met de diverse facetten binnen het concept kennis gemaakt.

Ontdekken en leren

Zo hebben de kinderen uit de onderbouw onder andere deelgenomen aan Rots en Water. Deze training is gericht op het vergroten van de weerbaarheid. Daarnaast heeft Ervaringsleer plaatsgevonden voor de groepen 6 tot en met 8 en de Vlinders bovenbouw. Bij Ervaringsleer draait het er niet direct om wát je doet, maar om wat je ervan leert terwijl je doet. Je gaat jouw rol ontdekken (en verbeteren) in de zaken die gebeuren tijdens het proces.

Smaaklessen

Ook hebben alle klassen deelgenomen aan de restaurantweek en hebben we de afgelopen weken kennisgemaakt met de eerste Smaaklessen. De leerlingen hebben eten geproefd, geuren herkend en proefjes gedaan omtrent voeding. Leuk om het enthousiasme van de leerlingen en leerkrachten te zien.

Daarnaast hebben we meegedaan aan het jaarlijkse Nationale Schoolontbijt waarbij sommige klassen zelfs in de pyjama naar school kwamen.

Positieve gezondheid

Tot slot zijn er bij alle leerlingen vragenlijsten afgenomen gericht op Positieve gezondheid. Bij deze vragenlijst ligt de nadruk op veerkracht, eigen regie en het aanpassingsvermogen van het kind en niet op de beperkingen die een kind heeft. Naar aanleiding van het invullen van de vragenlijst hebben de leerlingen allemaal een individueel gesprekje gevoerd met de eigen groepsleerkracht waaruit een persoonlijk leerdoel is voortgekomen dat is op is genomen in het OPP. Deze werkwijze vergroot het eigenaarschap van de leerlingen. Komende periode werkt iedere leerling aan een eigen leerdoel gericht op een van de onderdelen van Positieve Gezondheid.

Beeldmerk Positief in Balans

Naast de activiteiten die plaats hebben gevonden met de leerlingen zijn wij ook als team onderdeel van en intensief betrokken bij de doorontwikkeling van ons nieuwe waardevolle onderwijsconcept Positief in Balans, wat naast de leerlingen ook de schoolorganisatie een mooi en nieuw perspectief biedt. Hieronder ons Positief in Balans beeldmerk.